ElinaHytonen

Kaikki blogit puheenaiheesta Viihdeteollisuus

Kuinka viihde vaikuttaa?

Jokainen tuntee jonkun, joka viljelee tv-ohjelmien lausahduksia satunnaisilta tuntuviin asiayhteyksiin. Jotta lausahduksen kuuntelija edes voisi ymmärtää mitä nyt tarkoitetaan, jos lausahdus edes on muuta kuin pilkkua vastaava asia, pitäisi tietysti olla joskus katsonut kyseinen pätkä ohjelmasta ja vielä muistaa samainen pätkä juuri tuolla hetkellä. Jos muistaminen ja yhteinen yhteisymmärryshetki tapahtuu, niin se lisää ihmisten yhteisöllisyyden tunnetta. 

Tai se, että nyökkäilee vain, vaikkei sanoista ymmärrä mitään.

Media ja valta

Media – tai ainakin huomattava osa siitä – on osa viihdeteollisuutta. Tällä medialla on kahdenlaisia asiakkaita. Yhtäältä ne, jotka tarvitsevat sen tuotetta: julkisuutta joko asemansa luomiseen ja säilyttämiseen tai koska heille on kehittynyt siihen riippuvuus, addiktio. Usein heillä on molemmat tarpeet. Toisaalta ovat ne, jotka nauttivat julkisuudesta ensin mainittujen kautta; saavat tyydytystä heidän tirkistelystään ja voivat samaistua statukseen, joka näillä on tai näyttää olevan.

Entinen Disneypomo julisti rakkauttaan piratismiin

Viihdeteollisuuden työntekijät usein tuomitsevat luvattoman tiedostonjakelun, mutta eräs Disneyn ex-johtaja puhuu siitä kauniimmin. Puhuessaan suuressa "All That Matters" konferenssissa Samir Bangara myöntää rakastavansa piratismia. Hän kertoo sen olevan loistava indikaattori sisällön suosiolle.

Samir Bangara on entinen Disneyn Intian toimitusjohtaja. Vuodesta 2012 alkaen hän auttoi kasvattamaan yhtiötä videoiden, mobiilipelien ja -äänen, nettitelevision, sekä interaktiivisen television osalta Disneyn digiassettien uudelleenjärjestelyjen jälkeen.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä